Geneesmiddelen in afvalwater aantonen

24 augustus 2014Onderzoek

Enkele jaren geleden heeft KWR een aparte tak voor afvalwater en industriewater opgericht. Komend vanuit de drinkwatersector betekent deze uitbreiding dat hiermee kan worden ingesprongen op vragen vanuit de industrie. Voor ARCADIS voert KWR analyses uit om geneesmiddelen in afvalwater aan te tonen en kwantitatief te meten.

“Op basis van de resultaten kunnen we bepalen of er een zuivering moet komen bij een farmaceutisch bedrijf”

“Voor ARCADIS voeren we al langere tijd opdrachten uit op het gebied van waterkwaliteit en waterbehandeling”, vertelt Piet Speksnijder van KWR. “Nu we ons de laatste jaren steeds meer met de hele waterketen bezighouden, heeft ARCADIS ons benaderd voor het aantonen van humane en dierlijke geneesmiddelen in afvalwater. Met deze opdracht kunnen we aantonen dat we niet alleen in schoon drinkwater en oppervlaktewater kunnen meten, maar ook in een complexe omgeving zoals afvalwater. Het ligt in de missie van ons instituut besloten dat we de industrie willen helpen met onderzoek om afvalwater te zuiveren. De wereldwijde schaarste aan drinkwater en de zorg voor het milieu maken dit noodzakelijk.”

Tientallen nieuwe analysemethoden

Voor het aantonen van stoffen waarvoor KWR nog geen analysemethoden in huis heeft, past het laboratorium de bestaande methoden aan of breidt deze uit. Naast de expertise beschikt KWR over een modern uitgerust laboratorium met geavanceerde apparatuur om nieuwe uitdagingen op te pakken. Petra Ross, adviseur drink, -industrie- en afvalwater bij ARCADIS: “Het is KWR gelukt om tegen de achtergrond van een ingewikkelde afvalwatermatrix specifieke stoffen nauwkeurig te meten. Daarbij gaat het om microgrammen of soms wel nanogrammen per liter. We gebruiken de resultaten om voor onze farmaceutische klant te beslissen of op hun locaties een zuivering moet worden gebouwd om aan de milieueisen te voldoen.” Over de samenwerking met de analisten van KWR is Ross kort maar krachtig: “Ze werken snel, nauwkeurig en servicegericht”. De analyses voor ARCADIS worden in 2015 voortgezet.

Monsteropslag in de diepvries bestemd voor onderzoek in afvalwater naar geneesmiddelen en stoffen die onder de Opiumwet vallen.