Annual Meeting Watershare® in Berlijn

Kennisnetwerk Watershare® breidt uit

25 juli 2014Netwerken

‘Building the network, sharing the knowledge serving the community’, dat is het motto van het kennisuitwisselingsnetwerk Watershare®, dat enkele jaren actief is. 2014 is een succesvol jaar met nieuwe leden, nieuwe tools, samenwerkingsprojecten en tot slot een gezamenlijke bijeenkomst in Berlijn.

In 2014 verwelkomt Watershare® – deels op het IWA World Water Congress in Lissabon – 5 nieuwe leden:

• Korea Institute for Science and Technology (KIST)
• CTM, een technologisch onderzoeksinstituut uit Spanje
• National Technical University of Athens (NTUA)
• Public Utility Board (PUB) uit Singapore
• City of Cape Town (CCT) uit Zuid-Afrika

Er worden 7 nieuwe tools ontwikkeld, waarmee het aantal kennisproducten binnen de Watershare®-groep groeit tot 24. Een van de nieuwe tools is van het kersverse lid NTUA: de Urban Water Optioneering Tool (UWOT). De tool maakt simulatie van de stedelijke watervraag mogelijk om ingrepen in de watercyclus te plannen en evalueren.
Ook starten er in 2014 samenwerkingsprojecten met PUB en CCT.

Annual Meeting

Aan het einde van het jaar, op 18 en 19 december, organiseren KWR en Kompetenzzentrum Wasser Berlin (KWB) de jaarlijkse bijeenkomst voor alle Watershare®-partners. Boris Lesjean, Deputy Director van KWB en mede-organisator, vertelt dat uitwisseling het belangrijkste doel was: “Het was goed om de nieuwe leden te ontmoeten, bij te praten met de oudere leden, en onze ervaringen en verwachtingen uit te wisselen. Als KWB waren we trots dat we dit evenement samen met KWR mochten organiseren. Het is indrukwekkend wat Watershare® ook dit jaar weer bereikt heeft. En de sfeer tussen de deelnemers is goed: open en constructief.”

“Watershare® is een online samenwerkingsplatform dat veel potentie heeft voor instituten die toegepast onderzoek doen”

Voordelen van lidmaatschap

KWB besloot eind 2013 om lid te worden. Lesjean: “Watershare® is een heel innovatief concept dat tot doel heeft de valorisatie van resultaten uit publiek onderzoek te vergroten. Ontworpen als een online samenwerkingsplatform heeft dit concept veel potentie voor instituten die toegepast onderzoek doen en kan het van grote waarde zijn voor alle leden.” Gevraagd naar concrete voordelen noemt Lesjean: “Efficiëntie in het leveren van innovatieve oplossingen voor waterbedrijven door de gezamenlijke aanpak, de vermenigvuldiging van het effect van onze eigen onderzoeksresultaten door het mondiale netwerk, en als gevolg daarvan de ontwikkeling van meer en betere onderzoeks-, innovatie- en demonstratieprojecten.”