Handige tool voor toepassingen in circulaire economie

Resource Recovery in de waterketen online

22 september 2014Netwerken

Een website die de best practices in het terugwinnen en nuttig gebruiken van water inzichtelijk maakt. Dat is waar de website ‘bestresourcesfromwater.org’ voor staat. Het delen en uitwisselen van kennis en ervaring heeft als uiteindelijk doel om er lering uit te trekken en innovatie mogelijk te maken.

De website wordt tijdens het IWA World Water Congress in Lissabon onder belangstelling van waterprofessionals uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid gelanceerd. De totstandkoming ervan is het gevolg van een gezamenlijke inspanning – in de vorm van een TKI-project – van KWR en de International Water Association (IWA). Hierin vullen de partijen elkaar mooi aan: IWA als de internationale organisatie voor professionals in de watersector en KWR als kennisonderneming in de waterketen.

“Het nieuwste van het nieuwste op het gebied van resource recovery”

Best practices

Vanwege ontwikkelingen in de circulaire economie neemt de aandacht voor het onderwerp resource recovery wereldwijd toe. Behalve een optimaal (her)gebruik van grondstoffen staat de circulaire economie voor de ontwikkeling van slimme en innovatieve producten en technologieën. “Op de website laten we in de vorm van best practices het nieuwste van het nieuwste op het gebied van resource recovery zien, zodat anderen er lering uit kunnen trekken”, zegt Kees Roest, coördinator van het programma TKI Watertechnologie bij KWR. Om de doelgroepen hun interessegebied gemakkelijk te laten vinden zijn de voorbeelden ingedeeld in de categorieën Water, Energie, Componenten en Integraal.

“De interesse vanuit het buitenland voor de Nederlandse werkwijze neemt significant toe”

Waardevolle reststoffen

De Reststoffenunie is zo’n voorbeeld van best practices op de website. Deze instelling werd 20 jaar geleden vanuit de drinkwatersector opgericht met een unieke aanpak van sectorale samenwerking. Of het aan de website ligt, kan Olaf van der Kolk niet met zekerheid zeggen. Maar de commercieel operational manager van de Reststoffenunie ziet gedurende dit jaar de interesse vanuit het buitenland voor hun werkwijze en ingenomen positie als leverancier van grondstoffen significant toenemen. Van der Kolk: “De opbrengsten die wij met reststoffen genereren, keren we uit aan de leveranciers. Drinkwaterbedrijven ervaren onze aanpak als een gezonde stimulans om met hun reststoffen de kwaliteit te behalen die de markt van hen vraagt. Door een professionele organisatie tussen drinkwaterbedrijven en de markt te zetten, stimuleren we innovaties. Hierin werken we nauw samen met KWR.”

Uitsnede van de website Resource Recovery from water.

Uitsnede van de website Bestresourcesfromwater.org.