Rubber in thermostatische douchemengkranen bron van Legionella

11 juni 2014Onderzoek

In het water uit (thermostatische) douchemengkranen van bijvoorbeeld ziekenhuizen en hotels wordt regelmatig Legionella aangetroffen. Onderzoek van KWR laat zien dat op het rubber in de kranen een biofilm kan ontstaan, met daarin een opeenhoping van legionellabacteriën. Opdrachtgever UNETO-VNI gebruikt de resultaten om leveranciers aan te sporen andere afdichtingsmaterialen te ontwikkelen.

“Het beeld over het voorkomen van Legionella in collectieve leidingwaterinstallaties is niet eenduidig”, zegt Paul van der Wielen, leider van de studie naar de douchemengkranen. “De kranen zijn niet de enige plek waar legionellabacteriën groeien. We troffen ze ook in de installaties aan.” Onderzoeker Luc Hornstra analyseert tijdens het onderzoek onder meer het inwendige van gebruikte thermostatische douchemengkranen. Biofilmmonsters, afkomstig van rubberen onderdelen, blijken na opkweken te resulteren in groei van uiteenlopende legionellabacteriën. De gevaarlijke en soms dodelijke ziekteverwekker Legionella pneumophila wordt niet aangetroffen.

Bemonstering van de biofilm op verschillende kraanonderdelen

Alternatieven vanuit de markt

De resultaten van het onderzoek worden onder meer tijdens het Nationaal Congres Sanitaire Technieken aan de markt voorgelegd. Eric van der Blom, dagvoorzitter van het congres en beleidsmedewerker bij UNETO-VNI: “Ik verwacht dat leveranciers van douchemengkranen er zeker iets mee gaan doen. Ze hebben oog voor productverbetering. Degene die met alternatieven voor het probleemveroorzakende rubber komt, heeft een voorsprong in de markt. Als ze hierin behalve de mengkranen ook andere installatieonderdelen meenemen, snijdt het mes aan 2 kanten.”

“Ik verwacht dat leveranciers van douchemengkranen iets met deze resultaten doen”

Toonaangevende Legionella-kennis

Na de Legionella-uitbraak in Bovenkarspel in 1999 nam de aandacht voor de ziekteverwekker toe. Maar ook voor die tijd had KWR al veel expertise in huis op het gebied van Legionella. “De vragen kwamen automatisch naar ons toe”, zegt Van der Wielen. “En dat is altijd zo gebleven.” Zo heeft KWR DNA-technieken ontwikkeld om de ziekteverwekkende Legionella pneumophila in water op te sporen en te typeren. Daarnaast zijn gunstige groeiomstandigheden voor de bacterie in kaart gebracht, zoals effecten van leidingmaterialen en de hoeveelheid afbreekbare stoffen in het water. Van der Blom: “Behalve hun toonaangevende kennis is KWR ook een bijzondere prettige partner om mee samen te werken. Hun projectmanagement is goed geregeld en ze denken met je mee.”

Kweekplaat met legionellabacteriën

Onderzoek naar herkomst Legionella nodig

Toch blijven er nog altijd veel vragen rond Legionella. Wanneer iemand met de ziekmakende soort Legionella pneumophila is besmet, levert bronopsporing nagenoeg nooit een match met dezelfde stam op. “Dit betekent dat men nog steeds niet weet waar de ziekteverwekkende Legionella nou echt vandaan komt”, zegt Van der Wielen. “Dat is een onderzoeksvraag voor de toekomst. Wij denken hierbij in de richting van koeltorens. In jaren met een warme juli en natte augustus zien we een verhoogd aantal ziektegevallen met Legionella pneumophila. Het opgewarmde koelwater van airco’s die in juli op volle toeren draaien, is een prima broedplaats voor legionellabacteriën. Met een aaneensluitende vochtige periode kunnen de bacteriën goed overleven in de lucht. Onderzoek zou moeten uitwijzen of het nodig is om de wetgeving voor koeltorens aan te passen.”